Techniek 2: bronzen beelden gieten

Kunstenaars konden in de Klassieke periode een flinke stap vooruit doen door de ontwikkeling van de techniek van het bronsgieten.
De Grieken waren al heel lang bekend met brons. Ze maakten er potten en pannen, wapens, gereedschappen en sierraden. Ook kleine beeldjes werden wel van massief brons gegoten. Maar voor beelden van het (levensgrote) formaat van kouroi en korai was het materiaal erg kostbaar.

Een belangrijke uitvinding voor de ontwikkeling van de Griekse beeldhouwkunst was de Verloren was-methode, die aan het begin van de Klassieke periode was geperfectioneerd. Bij de Verloren was-methode was uiteindelijk alleen het buitenste laagje van een beeld van brons. Het oppervlak van het brons kon mooi glad worden afgewerkt en er konden nog extra details aan vastgemaakt worden. In de holle oogkassen werden met een ander materiaal ogen ingezet. Maar de belangrijkste winst voor de beeldhouwers was, dat met brons een veel grotere overspanning van ledematen gemaakt kon worden, doordat brons minder snel afbreekt dan steen. Dit inspireerde de kunstenaars tot nieuwe, gewaagde houdingen.

De verloren was-methode was een veeleisende techniek, waarbij van alles mis kon gaan. Er zijn ongetwijfeld heel wat mislukte beelden terug in de smeltoven verdwenen.