Inleiding: Het Griekse vooruitgangsdenken 1

‘Stilstand is achteruitgang’ zou de slogan van de moderne wereld kunnen zijn. Elke dag ontdekken, beleven, kopen of maken we wel iets nieuws. De modes en trends van vandaag zijn morgen alweer verouderd. Ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op en je kunt er binnen een minuut van op de hoogte zijn.

Een prima plek om tegenwoordig even los te komen van het jachtige bestaan is een bezoek aan een idyllische opgraving met oude ruïnes, zoals die op de foto in het midden, op de oude markt in Athene. Toch waart ook hier de geest rond van de vernieuwing. De oude Grieken waren onze voorgangers in vooruitgangsdenken. Niet voor niets staan zij te boek als de uitvinders van het toneel, de democratie, de filosofie en heel wat takken van wetenschap en literatuur.

Een heel tastbare discipline waar ze ook heel vernieuwend in waren, was de beeldende kunst. Achtereenvolgende generaties kunstenaars sloegen nieuwe wegen in, leerden van elkaars vondsten en probeerden elkaar te overtreffen. Realisme was daarbij een belangrijk doel, maar ook het neerzetten van idealen en speciale effecten.

Over de ontwikkeling van de Griekse beeldhouwkunst gaat deze cursus. We gaan eerst oefenen met het kijken naar en beschrijven van Griekse beelden. Daarna halen we onze kennis van de Griekse geschiedenis flink op. Aan de hand van een aantal duidelijke voorbeelden leren we wat de typische stijlkenmerken zijn van beeldhouwwerk uit de belangrijkste periodes van de Griekse kunstgeschiedenis. Gaandeweg merken we ook welke technieken ze gebruikten. Als het goed is, kun je na afloop van de cursus als een echte archeoloog Griekse beeldhouwwerken dateren op basis van stijlkenmerken. In een slotopdracht kun je dat bewijzen. Ondertussen maak je alle vragen en opdrachten die gedurende de cursus worden aangeboden. Het is handig als je vooraf een beetje thuis bent in de Griekse mythologie

Opmerking over de afbeeldingen: als je met de muisaanwijzer boven een plaatje gaat 'hangen', krijg je meestal meer informatie over die afbeelding.

Deze digitale cursus heeft een eigen navigatie: zie zwarte balk bovenaan. Als je deze cursus maakt in een elektronische leeromgeving (ELO), dan kun je de navigatie van die ELO beter verbergen/uitschakelen.

Meer technische tips voor docenten in het colofon.